PERMAINAN KANAK-KANAK
Matlamat utama mempelajari permainan kanak-kanak ini ialah :-
· Memupuk semangat kesukanan dalam diri guru pelatih.
· Meningkatkan tahap kecergasan, kesihatan dan integrasi sosial setiap individu mencapai pembangunan yang optimum dan memberi sumbangan kepada masyarakat.
· Meningkatkan kecergasan jasmani keseluruhan murid supaya mereka boleh melakukan kerja-kerja hariannya dengan cekap dan kreatif
· Memberi keyakinan diri kepada setiap guru pelatih untuk mengajar Pendidikan Jasmani dengan menarik dan kreatif pada masa kelak
· Membantu guru pelatih untuk mencapai pertumbuhan sosial dan kemanusiaan dalam diri.
· Memperbaiki serta mempertingkatkan mutu pergerakan aktiviti seharian dalam permainan.
· Mempertingkatkan dan mengekalkan kecergasan berasaskan kesihatan danperlakuan motor.
· Menguasai konsep aktiviti permainan kanak-kanak mengikut kemampuan diri.
· Membentuk keputusan bijak mengikut keadaan persekitaran dalam kehidupan
Permainan kanak-kanak di sekolah banyak bertujuan untuk membantu murid-murid mencapai perkembangan yang menyeluruh menerusi kegiatan jasmani yang tersusun. Terdapat tiga objektif terhadap dominan perkembangan iaitu psikomotor, kognitif dan efektif.
Bidang Psikomotor
· Dapat menghasilkan kertas kerja untuk mengelola sekurang-kurangnya satu permainan kecil kategori jaringan/ dinding.
· Dapat melibatkan koordinasi otot-saraf,kelajuan,imbangan,kelenturan dan daya tahan secara maksimum
· Dapat merekacipta satu permainan kecil yang sesuai untuk murid Tahap Satu dan Tahap Dua.
· Dapat mengaplikasi pergerakan-pergerakan asas yang dipelajari dari subjek Pendidikan Jasmani dan Kesihatan (PJM 3102) ini.
· Dapat mengaplikasi pemahaman terhadap tahap kecergasan seperti kepantasan, ketangjasan dan kekuatan dapat dipertingkatkan.
Bidang Kognitif
· Dapat belajar dan menghasilkan satu kertas kerja yang bermutu.
· Dapat menyelesaikan dan menyatakan langkah-langkah permainan serta peraturan permainan tersebut.
· Dapat membandingbeza permainan kecil yang dilakukan dengan permainan tradisional yang sebenar.
· Dapat mencipta satu set permainan yang sesuai dengan tahap murid yand dipilih.
Bidang Efektif
· Dapat memupuk sikap berkerjasama dalam ahli kumpulan.
· Dapat belajar membahagikan tugasan yang diberi bagi memastikan kerja dapat diselesaikan tepat pada masanya.
· Dapat menerapkan nilai-nilai murni seperti semangat kesukanan, semangat berkerjasama, kebolehan menyesuaikan diri dan kebolehan memimpin pasukan dalam diri pelajar.
· Dapat membina keyakinan dan komitmen pelajar terhadap tugasan yang diberi.
No comments:
Post a Comment